Kép

Kép

Kategóriák

2013. április 4., csütörtök

Zürich-i kenyér




Sokszor sütök kenyeret, de ezt a receptet most próbáltam ki először. Azt hiszem, megtaláltam az "igazit", amit bátran lehet variálni, graham liszttel, zabkorpával, magokkal. Az eredeti recept Limaránál található, nekem  Rigó Katalin ajánlotta aki isteni finom kenyereket süt! Ahogy Ő is írja a blogjában, a kenyér előkészületeinek előző este állunk neki.
Itt felhívnám a figyelmet arra, hogy a mennyiségek grammban vannak megadva!

  • 250 gramm kenyérliszt (BL80)
  •     6 gramm friss élesztő
  • 165 ml víz
A hozzávalókból tésztát készítünk, és egy folpack-al lazán letakarva, a konyhapulton hagyjuk reggelig.  Ez idő alatt a tésztánk megkel, majd "összeesik, de nekünk így lesz jó! Nevezhetjük öregtésztának.
Ha felébredtünk, és ügyes-bajos teendőinket elvégeztük, neki is állhatunk a kenyérsütésnek. Lássuk mire lesz szükségünk.

Hozzávalók:
  • az összes öregtészta, amit este elkészítettünk
  • 375 gramm kenyérliszt (BL80)
  • 210 ml tejsavó 
  • 25 gramm vaj
  • 10 gramm friss élesztő
  • 1 mokkáskanálnyi só
  • csipet aszkorbinsav
  • 2 ek. burgonyapehely
A hozzávalókból rugalmas tésztát dagasztunk, majd egy vékonyan kiolajozott tálban hagyjuk pihenni 20 percet. Ezután ismét átgyúrjuk, majd újabb 20 perc pihentetés vár rá. Enyhén lisztezett felületre borítom, kinyomkodom belőle a levegőt, formázom, ahogy Limaránál láttam, és sütőpapírral bélelt jénaiban duplájára kelesztem.
A sütőt bemelegítem 230 fokra, teszek be egy tálba vizet, lespriccelem a kenyerem, és a jénai tetejét is vízzel, rárakom és 30 percig sütöm. A 30 perc letelte után, visszaveszem a hőfokot 200-ra, a jénai tetejét óvatosan, hogy a kiáramló gőz meg ne égesse a kezemet, leveszem róla, és további 15 percig sütöm. Ha nagyon pirulna, fóliával letakarom. 
Amikor megsült, rácsra teszem, újból lespriccelem vízzel, majd gyönyörködve a hangjában hallgatom, ahogy beszél hozzám! Ekkor cserepesedik.
Istenien finom, napokig friss és adalékmentes kenyeret kapok, amit szívesen fogyasztunk! 

Szót ejtettem a jénairól.... Én egy 8 literes, kacsasütő jénaiban sütöm a kenyereim. Nagyon szeretem, mert látom ahogy nő és irul-pirul. Megmutatom milyen....


Az alsó, alacsonyabb felét bélelem ki sütőpapírral, és teszem bele a kenyeret. A magasabb felét akkor teszem rá, mikor duplájára kelt, lespricceltem a kenyeret, és tető belsejét is vízzel.


Tehát ilyen sütés előtt:


Sütés után:


És cserepesedve:


És megszelve:




Jó étvágyat!













Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése